28

Veckorna susar förbi. Denna har inte varit något undantag. (Det är redan torsdag?) Hela maj har varit dagar som löpt in i varandra. Nätterna likaså. Frågar någon mig vad jag gjorde en specifik dag denna månad skulle jag endast kunna punkta ut förra onsdagen. När jag avklarat mitt prov är det juni och en minisemester börjar ifall jobbschemat förblir tomt på veckodagarna. Jag hurrar, trots tomma fickor. Antagligen reser jag inte alls, men ser ändå framemot sol och hetta, ljusa nätter och mörka ben, de sista grilleventen i huset och övriga sommarfester. Om det inte blir en bikinibränna är det istället dags att snart svira om till shorts. Så länge sitter jag och hunken mittemot varandra mellan 09-21 och snusar, svettas av värmen som sprids i rummet genom fönstret, äter pizza och räknar olika nivåer av matte. Har ni försökt er på "continuum mechanics"? Det är en lång väg kvar för mig. Tydligen finns det sätt att räkna ut hur ballonger blåses upp. Därför ska jag nu lägga undan miniräknaren och ge mig på en inlämningsuppgift i fysik istället. 

En onsdag på Mosaik

Vi åt så underbart god mat och jag gjorde av med hutlösa summor pengar. Och det var så värt. Kanske att jag ännu inte loggat in på mitt bankkonto, men ångesten är långt ifrån vad den brukar. Jag hade ju saknat min mamma!


Vi började med grillad ost och ipa. Jag tog saganaki och sleeping bulldogg. Mamma hade halloumi (med basilika i ringlad olivolja på, mmm) på sin tallrik och sitting i sitt glas. Det slutade med att vi turades om att beställa öl efter öl under kvällen. Valet var då alltid mellan dessa två. 


Två dagar tidigare hade jag sett ett tv-program om hur liten magsäcken egentligen är. Förstår ni då om jag blev mätt? Efter några klyftpotatisar (ni ser de där under grönsaksberget) exploderade jag nästan. Men efter två timmar och ett glas rött gick nästan alla lökbiffar, champinjoner, paprikor och tomater ner. Då svängde min syster Erika förbi så vi betalade notan och satte oss utanför på serveringen istället, medan vi skulle luska på nästa ställe. Det slutade med att vi satt kvar i kvällsvärmen till stängning. Men först tvingades jag knäppa upp byxorna (och gå in på toa för att ta av mig bhn) i och med en svullen mage till följd av laktosröror. Efteråt, när ingen av oss längre kunde tänka, tog vi taxi ut till förtorten och satt på min gamla skolgård och rökte upp de sista ciggen innan promenaden till killens säng började. 

Där stannade jag sedan i ett dygn. Och tur var väl att vi hade ätit så mycket! För dagen efter låg jag med ett bultande huvud och en mage enbart fylld av vatten, tydligen. På kvällen roffade jag åt mig en halv baguette som dagens första föda, och satte på en film. Den såg jag dock aldrig klart. Så snart jag druckit upp mitt frukost-te (kaffet var slut...) och den inte alltför goda mango-mynta-smoothien med för mycket sojadryck ska jag trycka play igen. Thelma och Louise, vi ses!

Rubber bands (inkl. 3 övningar)



Dålig gårdag. Dålig morgon. Inte undra på att jag var ovanligt stel imorse. Det brukar gå över under frukost, men idag skulle allting ske förbaskat snabbt innan de figursydda byxorna skulle på, och de svulla brösten skulle täckas. Menskropp. Jag tog bussen hem och åkte för långt. Fick promenera i branta backar. Bara en timme innan kunde jag knappt ta mig uppför trottoarkanten. Att trotsa är dock lättare utan sällskap. Särskilt när man närmar sig sängen. På grund av pendeltågsförseningar hann jag även hämta ut ett paket, innehållande gummiband för kommande hemmaträning. Några sidolyft, höftlyft och liggande "insida/utsida lår" mjukar upp. Med lite lätt träning kanske jag ändå orkar ge mig ut i spåret senare idag. Trots morgonen. Optimism säger att vila nödvändigtvis inte behöver vara 24 timmar.

1. Sidolyft
Fäst bandet runt knäna. Lägg dig på sidan med benen parallellt över varandra. Lyft den högsta foten upp genom att använda sätesmuskulaturen. Sänk foten lugnt ner igen och gör om rörelsen. 3x10 repetitioner per sida. (Öka svårighetsgraden genom att flytta bandet ner till anklarna.)

2. Höftlyft
Fäst bandet runt knäna. Lägg dig på rygg med armarna längs med kroppen och med höftbredds avstånd mellan benen. Lyft tårna från backen, men behåll hälen i marken genom hela rörelsen. Övningen startar när du lyfter höften lugnt och kontrollerat från underlaget medan du stramar baksida lår, sätesmuskulaturen och kärnmuskulaturen. Sänk långsamt höften mot det nedre benet och gör om rörelsen. 3x15 repetitioner.

3. Insida/utsida lår
Fäst ena bandet strax över knäna, och det andra runt smalbenen. Lägg dig på rygg med armarna längs med kroppen och med höftbredds avstånd mellan benen. Höj benen i 90°.Övningarna utförs genom att flytta knäna in mot mitten, och sedan pressa dem så långt ut till sidan som möjligt. Upprepa denna rörelse 3x15 repetitioner.
Upp