Goods in stock



Ifall jag inte har tid eller ork att handla middag på väg hem efter skolan är det viktigt att jag har ett antal baser hemma att bygga mättande maträtter på. Eller säg att det är i slutet av månaden men du samtidigt vill äta något vettigare än pasta rosso. Därför försöker jag också tänka kombinationer när jag köper storpack, så att budgeten inte går till att fylla upp med sådant du aldrig kommer använda. Köp hellre sådant du mer än gärna tvingas använda.

I all hast slänger jag oftast ihop en stor böngryta eller pastasås, quornbiffar eller vegoplättar med ris, en stor grönsakspaj eller lasagne, alternativt bara en massa grillade grönsaker i bröd med tzatziki. Då blir det allt som oftast också en till tre matlådor över. Samtidigt blir det stabila frukostar med hembakat bröd, hummus eller pesto, och ibland ett ägg samt nypressad juice med en god kopp kaffe. Allt detta går att fixa med nedanstående ingredienser hemma. Fördelen är att med en del förberedelser går det snabbare att laga mat på detta sätt än något jag varit med om tidigare. På sätt och vis rankat för det "viktigaste" i fallande ordning. 

Alltid i mitt skafferi:
1. Kikärtor och blandade bönor
2. Krossade tomater och kokosmjölk
3. Röda linser, ris och matvete
4. Vitlök
5. Fröer och nötter 
6. Avocado
7. Mjöl och ströbröd

Alltid i min kyl:
1. Hummus
2. Ägg
3. Äpplen och morötter
4. Olika grönsaker
5. Auburgine eller zucchini
6. Champinjoner och potatis
7. Färsk pasta
8. Matgrädde, kvarg eller créme fraîche, och mjölk

Alltid i min frys:
1. Spenat och ärtor
2. Sojafärs
3. Örter, såsom basilika och persilja
4. Matlådor
5. Bröd


Real life vs. Societal expectations



Himla viktig bild. Förklarar tydligt en av anledningarna till att vilja operera sig. Fort, innan någon annan får se den naturliga verkligheten. Inte ens andra kvinnor tillåts se, än mindre det motsatta könet. För att idealet är något ett fåtal faktiskt besitter. Att tvingas ändra på sig själv för att samhällets bild inte går att förändra inom den korta tid det tar att förakta sin egna kropp, som finns enbart för att vara bärare av livet, ditt egna och dina barns. När tyngdlagen slår mot kroppen är det få som är starka. Jag var det inte. Men så här ser många kvinnokroppar ut, på riktigt. Efter genetikens uppbyggnad tillsammans med gravitationens syfte, inte alls någonting konstigt. Eller ovanligt för den delen. Verkligen inte overkligt. 

Ph. Tumblr


Vegetarianism

 
Med risk för propaganda, tänk på de otaliga gånger du läst om att förbättra din hälsa med mer träning och mindre kakor. Detta är ungefär samma nivå på själva förmedlandet.
 
Start
Vegetarian i fyra veckor. Inte en enda gång har det varit jobbigt. Snarare underlättande de gånger jag ätit ute då jag annars kan bolla mellan olika restauranger och menyer tills jag inte längre bryr mig om vad jag äter bara jag får i mig något, pronto. Jag njuter mer av maten idag. Och de gånger jag ätit borta har varit med förstående vänner som också engagerar sig för unika alternativ. Kanske för att jag själv alltid varit uppfinningsrik i min mat, något jag inte stuckit under stol med för fem öre, varför de flesta också vet om det. Faktum är att jag enbart en gång har fått frågan ifall jag får i mig tillräckligt, främst protein. Nu har jag dock inte tränat på ett bra tag, vilket kan vara en anledning till utebliven reaktion. För er som ändå är intresserad av dessa resultat kan jag säga att röven blivit större av alla nyttiga fetter samtidigt som midjan blivit slankare, och vikten säkerligen gått ner i siffror. Åtminstone känns det så, och det är känslan i kroppen som är det viktiga för välmåendet. Aldrig har jag varit så här pigg! Sällan är jag hungrig dessutom, trots tre mål om dagen som ett maximum av tidsbristen med både jobb och skola.
 
Och när jag fått frågan om varför, överhuvudtaget hur jag kan välja bort kött, har jag förklarat mina moral- och miljöskäl utan att smutskasta någon för sina val, och därmed bemöts glatt. Av den anledningen är det inte heller så många som bryr sig längre. Särskilt inte när allt ansvar ligger på en själv. Så våga bryta ifrån med också dina alternativ.

Protein
För att återgå till proteinet så finns det i så himla många vegetabiliska "substitut" från helt naturliga källor, där det istället handlar om att odlarna mår bra. Sojabönor (rankad som nummer tio bland gelatin, ofantliga mängder ost samt torkad fisk och kokt kött, sådant jag aldrig annars äter), kikärtor, andra bönor och ärtor, linser, nötter och frön, säd och spannmål, groddar och gröna växter, baljväxter, frukt och grönsaker. Listan kan göras lång. Fördelen här är att jag får i mig mer näring än tidigare, eftersom en portion lätt blir för stor ifall alla näringsämnen delas upp i olika smårätter för att fylla den dagliga dosen av nyttoämnen. Med vegetarisk kost samlas mycket i en och samma vara. Näringsläran är inget hux flux som vegetarian. Det visste jag inte tidigare. Jag testade en variant av vegetarisk kost under en period förra året, men gick då aldrig in fullhjärtat utan åt fisk och fågel när det passade sig. Idag, när jag sett flertalet filmer om djurrätt och läst både artiklar och böcker om att äta djur, skäms jag för att ens ha kallat mig pescetarian, eller demi-vegetarian som det också heter. Just fisk och fågel är nu det sista jag skulle tänkas stoppa i mig. En radikal vetskap krävdes för att jag skulle få kunskap om välmående även i matväg. För att över huvudtaget öppna ögonen behövde jag se det absolut värsta. Och nu har jag inte längre något val. Därför tänker jag inte tvinga på någon som inte är redo detsamma.

Kroppen
Men, ytterligare en anledning för mitt val (som även gör mig vegan i vissa aspekter och därmed, som enda gången, svårt att äta ute) har att göra med min egna kropps mående. Det är laktosen. Och min känsliga mage över lag. Första veckan trodde jag att magen skulle explodera av mängden fibrer och svårsmälta bönor. Sedan vande magen sig. Och eftersom jag med glädje lagar min mat själv kan laktos undvikas. Samtidigt är mejerier sällan ett givet val i vegetarisk kost, som det annars blir med kött och sås, exempelvis. Därför var min mage plattare än någonsin vecka två och tre. Varför den inte varit det vecka fyra är för att jag fyllekäkat sojaburgare eller falafel med tzatziki. Av mitt uppvaknande har jag också märkt att en behöver vara kritisk till själva handeln, att det jag stoppar i mig faktiskt är framställd rättvist, både för natur, djur och människor. Så av dessa moral- och miljöskäl har jag också insett vikten av att handla ekologiskt, något jag i flera år slagit bort som en bluff. Här får ni därför en topp fem på vad som är viktigast att bry sig om, vegetarian eller ej:

1. Kaffe
2. Bananer och vindruvor (och därmed vin)
3. Potatis
4. Mejeriprodukter
5. Kött

Ekologiskt
Tänk besprutningsmedel och andra gödselgifter som påverkar både odlaren och ditt egna inre. Tänk på att du bara har en kropp, liksom alla andra (inklusive djur) på denna jord, som det också bara finns en utav. Ifall andras förgiftade liv känns för långt borta i ditt samvete kan du åtminstone tänka på att resterna av dessa medel finns kvar i din mat. Ta en funderare på var alla sjukdomar kommer ifrån och hur de spridits till just dig. Och ifall du unnar prisskillnaden en extra tanke kommer du säkerligen inse att några kronor mer för dig kan innebära ett längre liv för någon annan. Lär dig knäcka några argument om ekologiskt, så ökar också förståelsen för vegetariskt, om du skulle vilja.
 
Samma länk härleder följande: "FN:s hungerexpert har ett råd till oss i den rika delen av världen: om vi vill göra något för alla miljontals svältande människor, så är det att äta mindre kött". 
 
Ändock tänker jag inte skuldbelägga dig som inte ändrats av detta, aldrig någonsin, ifall du tar dina strider inom andra områden än dessa för att hjälpa människan, djuren och/eller miljön. Man kan inte göra allt som det brukar heta, och jag har redan andra projekt att ta tag i men kanske inte klarar av ifall jag ska sköta också mitt egna liv. Vill ni höra mer är det bara att fråga, men jag kan inte lova annat än vad som är viktigt för mig själv i dagsläget med den information jag tagit till mig. Detta leder till en sen förvarning om att jag inte är någon professionell, om än inte en god bit på vägen efter bara fyra veckor. Jag kan inte annat än önska att kunskapen lever vidare längre, för att  inte hoppa av denna nya kostvana liksom tidigare omvärderingar, som förvisso enbart påverkat mig själv och inte den fulla omgivningen.


Untitled



26 km på tre dagar kanske inte låter mycket för en van löpare, men jag kan knappt gå jobbet så njuter fullt just nu av min rast. Kommer jag hålla igång det? Har hittat en perfekt skog vid mig att springa i då det finns många spår att förvilla sig i för att göra sträckan längre. Att lyssna på booty remixes gör inte saken svårare när det kommer till terräng och vackra gläntor och smala stigar. 


Vego



Jag går nu inför att äta vegetariskt i minst en vecka. Börjar med en fet uppladdning av hummus. Har dock inte bestämt mig ännu för att sluta helt med fisk. Och kickstarten kräver att jag inte äter för mycket kolhydrater nu när jag också börjat springa igen. Ifall det går att påstå efter två rundor under helgen?

Ph. Tumblr


Okay



Nu går vi! Bilder och följande citat (båda delar från tumblr) får mig att längta efter känslan av träningsrutiner. Minns ni piggheten? Den ständiga energin trots muskelvärken? Längtan efter en nyttig frukost innan läggdags? Längtan efter en morgonpromenad innan läggdags? Känslan av att faktiskt ta tag i de tuffa träningspassen man blir så extremt övertaggad på innan läggdags, de man lovar att utföra dagen efter? "Weirdly enough, I’m feeling another long run tomorrow. Usually have the first one I’m ready for a shorter run but my body is like 'nah we got this' and there’s none of that mental block trying to convince me otherwise so."


Summer went fast



Jag har inte haft tjockisångest på hur länge som helst, eftersom jag har någon som uppskattar min kropp som den är, inte minst jag själv. Men denna vecka, när det enda jag vill äta stavas c-h-o-k-l-a-d så dubbleras hakan och magen väckar sig. Jag försöker finna inspiration bland bildkollage och recept för bättre matlådor, förberedelser för ett nytt gymkort, inbillningar om rutiner i och med skolstarten, nyttigare vardagar i och med en önskad juicepress, användandet av bekvämare kläder, och allt annat utom de uteblivna promenaderna och löparturerna som ställts in de senaste veckorna. Semestern är över och dem enda rörelsen jag fick utomlands var entusiastiska steg till stranden, och några timmar på Klätterverket här hemma. Detta var ingen kort period, men hastigt passerad. Överkroppsstyrkan är totalt putsveck kan jag tala om, för att inte nämna den numera platta rumpan. Eller så är den, liksom brösten, större än på länge efter alla efterrätter. Jag har helt enkelt inte brytt mig. Förrän nu. Funderingar och beklagande som kommer efter en kväll framför tvn med en sats chokladbollar. Ändring? Snart. Först ska jag och Emilia trycka varsin påse chips. 


När vi ses igen



Ph. Tumblr


Sunday



En komma en mil har jag promenerat idag. Säkerligen längre än så. Först turen till sjön med viktvästen. Nu på väg hem från nattbussen. Och det regnar. Hela dagen har gått bra, fram tills det att bakfulla kunder drygade så pass att jag trodde felet låg hos mig. Sedan hunger. Alldeles för kraftig hunger. Och allt blev mycket senare än planerat. Det glädjer mig att den sista bussen var full, att jag inte var den enda med problem. En lång dag har det varit, som slutet på en lång vecka. Mycket har jag hunnit lära om mig själv, men inte minst andra människor, kunder. Och aldrig har jag längtat efter min egna säng, ensam dessutom, så mycket som nu. Sömn. Efterlängtad sömn. För imorgon är det nya tag, ny vecka, ny dag. Måndag. Helst vill jag sova tills du kommer hem, och därmed påbörja livet än en gång. Mer träning väntar innan dess, och ett sista jobbpass innan jag får ledigt, om så bara för en dag. Då, på tisdag, börjar jag om. Först ska dessa lätta droppar leda mig längs en redan van väg. Hem. 


Saturday night run

Det hann bli aningen för mörkt ute (igår såg jag livets första grävling smyga i skogen utanför fönstret när jag satt där och inte kunde somna) innan filmen tog slut så det blev mitt närmsta kvarter runt, vilket är prick två kilometer. En hastig löprunda på 13 minuter, vilket betyder att jag gjort bättre förr. Men det är åtminstone bättre än vad jag gjort tidigare idag, alltså helt klart bättre än ingenting! Kände myror krypandes i benen, och den allmänna rastlösheten av att vara ensam hade nog lämnat efter sig ännu en sömnlös natt. Nu ligger jag istället belåten i min säng med en bok av samlade noveller och har precis duschat av mig. Skulle mycket möjligt kunna somna innan klockan slog tolv, varför jag nu får lov att säga god natt med tre bilder som jag precis fick länkade av Lena:


Ph. Tumblr 


RSS 2.0