Gröt

Många frågar hur jag gör min favoritgröt om morgnarna så jag tänkte nu passa på att dela med mig av det enklaste receptet någonsin till er alla.

1 dl havregryn
1 msk kokosflingor
1 nypa vaniljpulver
2.5-3 dl vatten

Blanda allt i en frukostskål och micra ca tre minuter. Vispa snabbt ner 1-2 äggvitor (tips är att köpa på dunke och då ta några matskedar) samt en tesked havrekli så mättar gröten längre pga alla proteiner.

Tidigare toppade jag gröten med chia men nu lägger jag en tesked frön i dricksvattnet istället då nyttigheterna frigörs när de blötläggs, alltså snabbare än om de ska komma in torrt i kroppen och frigöras först i typ magen. På gröten har jag istället en matsked linfrön och en skvätt osötad mandelmjölk samt någon slags frukt, ofta en halv banan och några frysta blåbär som jag blandar ner direkt i gröten, numera också lite jordnötssmör.

I love you 30-20-10

 

 
Tränar ni på SATS tycker jag asbolut att ni ska prova deras intervallspinning som kallas 30-20-10. Första gången jag såg planschen om det nyintroducerade passet sent i vintras var jag skeptisk. Undrade vem som skulle utsätta sig för ett sådant helvete. "30-20-10 är den tuffaste 30 minutersklassen på cykel någonsin" kunde jag läsa. En snabb död.
 
Passet är 30 minuter långt och uppbyggt i tre sektioner, alla lika långa med fem rundor, alla lika långa. Efter två låtars uppvärmning kör man igång med 30 sekunder hållbart tempo och motstånd, följt av 20 sekunder starka ben och slutligen 10 sekunder utmaning. Du dör och repeterar denna omgång fyra gånger till innan du får vila någon minut och sedan gå på samma intervallupplägg ytterliggare två gånger. Efteråt varvar man ner men strech ingår ej i passet, detta för att utnytttja minsta lilla sekund. Sedan är den 30 minuters långa tänkbara mardrömmen över. Och du är mer levande än innan! Faktum är att jag vid varje utmaning drar på lite mer motstånd än tidigare och snurrar igång benen ännu snabbare än vid arbetsmotståndet. Tror på riktigt att jag ska kissa på mig pga allt vatten som halsas i pauserna. Det har dock inte hänt än. Före passet, vid frukost två timmar innan ungefär, fasar jag för upplägget. Men efteråt, när jag bokstavligen ramlar av cykeln och torkar bort svettpölen på golvet under mig, längtar jag redan till nästa vecka. Denna dag behöver jag inte vänta länge, ni möter mig där om 10 minuter!
 
"Våra Cyclingklasser attraherar tradionellt sett en högre procentuell andel män än övriga gruppträningsklasser. 30-20-10 kommer mest troligt inte att bli något undantag." Bryt normen tjejer, på mitt center är det vi som paxar cyklarna längst fram för att visa upp vår cykelsvarvase underkropp. Och alla ledare är kvinnor!
Upp