Löpning

En teknik jag ofta tar till mig för att bygga upp motivationen är att ta en titt på officiella löparkonton via de större medierna. Exempelvis Nike Running Sverige, eller Nike Women. Samtidigt som jag fyller mappar med bilder tankar jag peppande musik, som varieras efter säsong och distans. I detta nu är Interpol, The Strokes, och Bakermat högst på listan.
 

Ph. Nike

När jag nu scrollade igenom ett missat feed ramlade jag över två nya tempolistor. Vore det inte för att lunch och plugg är prio ett just nu hade jag redan varit ute i spåret igen! Mindre än 24 h sedan senast, vilket betyder att träningsvärken inte helt hunnit slå till ännu och ger en bra anledning att träna bort den istället, som ju är den bästa lösningen. Den absoluta favoriten är ett spinningpass dagen efter, för att sträcka ut och pumpa upp låren lite extra. Därför är jag nu extra bitter över att cykeln blev snodd.

Ibland tar det alldeles för lång tid att förbereda sig på detta sätt. I värsta fall gör det att orken hinner försvinna innan skorna är snörade, men för det mesta får jag bara ett extra rus och spring i benen innan jag hinner ut genom dörren. Då trycker jag på låten med tuffast beat och börjar med nedförsbacken.
 
Den hittills enda bra följden av att grabbarna lämnar huset inom två veckor är inte att slippa en emellanåt trasig vattentank (och därmed dusch), utan orsaken till användandet av de varma strålarna. Har vi tur får jag springa över Skanstullsbron och runt söders alla parker och vikar hela sommaren och ett år framöver. Det kallar jag tillräcklig motivation de gånger en ny spellista inte finns tillgänglig. Eller då jag helt slutat bry mig om andras framgång, aka fotogentiskt tränade kroppar.
 
Det som hjälper mig att komma över 5 kilometersgränsen (eller 2 eller 3 eller 4 eller mer, den varierar och tar emot men ska inte hindra dig) är då inte att öppna upp en bild eller hoppa över alla kommande låtar för att det kanske kommer någon du saknat. Det som hjälper är att blicka ut över naturen i sällskap av andra motionerande storstadsbor som tagit sig utanför tullarna och in i närmsta skog. Andas in den friska luften. Låta de tunga andetagen släppa lungorna med ett stön. För när det är avklarat, och du lyssnar på stegen istället för ovanan, är det som kommer efteråt en lättare match än sträckan före spännen. Våga! Att komma ur komfortzonen och passera dagens gräns görs helst i och med ett miljöombyte som innebär terrängutmaningar snarare än att blicka efter nästa lyktstolpe. Skippa asfalten. Get dirty!

Spellistorna: Speed Run, och Tempo Mix


Inspiration & Musik & Träning |

#1 - - Siri |Diabitfit|:

Åh nu blev jag sugen på terränglöpning :D

Upp